Mitä sisustustoimittaja toivoo lehdistötiedotteelta?

Sisustustustoimittaja Anna-Kaisa Huusko antaa 10 vinkkiä hyvän lehdistötiedotteen tekemiseen

  1. Mieti, mikä on tiedotteesi tarkoitus. Miksi haluat kertoa asiasta? Mikä on viestin kärki? Mitä uutta tietoa tiedotteesi tarjoaa?
  2. Kirjoita tiivisti, selkeästi ja yrityksen omalla äänellä. Kerro lyhyesti ajatuksista tuotteiden taustalla ja kerro faktat.
  3. Älä ahda liikaa asiaa yhteen tiedotteeseen. Tiedotteessa ei voi olla montaa kärkeä, sillä asiat hukkuvat helposti tekstimassaan.
  4. Tiedota ajoissa. Ota selvää lehtien aikatauluista. Eri medioiden sisältöjä valmistellaan eri tahtia. Esimerkiksi sisustuslehtien sisällöt työstetään jo pari kuukautta ennen lehtien ilmestymistä, sanomalehdet ja sähköiset alustat toimivat lyhyemmällä varoitusajalla. Tee tiedottamisaikataulu.
  5. Jos kerrot tuotteista tai uutuuksista, liitä mukaan kuva, hintatiedot sekä linkki kuvapankkiin, josta toimittaja voi helposti ladata suoraan korkearesoluutioiset kuvat juttuaan varten. 
  6. Käytä ammattilaisen ottamia valokuvia. Huonolaatuinen, suttuinen kuva ei päädy lehteen.  Sisustuskuvissa myös stailauksella on tärkeä merkitys. Tee yhteistyötä sisustusstailistien ja valokuvaajien kanssa. 
  7. Ota tiedottaminen luontevaksi osaksi yritystoimintaa. Jos tuotteiden kehittämiseen satsataan aikaa ja rahaa, kannattaa niistä myös kertoa muille. Jokainen tiedote ei välttämättä saa julkisuutta, mutta se rakentaa brändimielikuvaa yrityksestä. 
  8. Mieti viestin visuaalista ilmettä. Kuvattomat, paperinmakuiset viestit hukkuvat sähköpostitulvaan. 
  9. Muista aina lisätä yhteystiedot, joista voi kysyä asiasta lisää. 
  10. Mieti, riittääkö pelkkä sähköpostiviesti asian esittelemiseen vai tarvitaanko uutuuden esittelemiseen tai uutisen kertomiseen tiedotustilaisuus.