Sisustustoimittajille uusi logo – voittajan haastattelu

Sisustustoimittajat_Logo_Musta

Sisustustoimittajat ry järjesti 30-vuotisjuhliensa kunniaksi logokilpailun alan opiskelijoille. Voittajaksi hallitus valitsi Petteri Tuukkasen selkeän ja yhdistystä hienosti kuvaavan työn. Petteri tekee freelancerina graafista suunnittelua ja opiskelee pakkaus- ja brändimuotoilua Lahden muotoiluinstituutissa.

Juhlat 5

Mistä sait idean sisustustoimittajien logoon?
Lähdin miettimään aihetta melko suoraviivaisesti: muotoja, pintoja, värejä sekä tietynlaisen kokonaisuuden rakentamista yksittäisistä palasista. Halusin pitää logon muotokielen pelkistettynä ja selkeänä. Lopullinen merkki syntyi melko nopeasti muutaman luonnoksen jälkeen. Yhtenä ajatuksena on myös logon monikäyttöisyys, eli merkin voisi räjäyttää osiin ja koota niistä jonkin uuden muodon tai kuvion esimerkiksi kuvituksenomaiseksi.

Miltä voitto sinusta tuntui?
On tietysti hienoa, kun oma työ noteerataan ja etenkin hyvä ja rakentava palaute on aina rohkaisevaa. Tässä vaiheessa opiskelijana työnäytteet ja portfolion kartuttaminen ovat eduksi! Kilpailut ovat yksi väylä saada omaa työtä esiin ja ne voivat poikia myös jotain uutta.

Mihin suuntaat jatkossa?
Pakkaus- ja brändimuotoilu on opiskelualana melko monipuolinen ja ammatillisesti suuntautumisvaihtoehtoja on monia, niin kuin muotoilijan ammatissa yleensäkin. Oma mielenkiintoni on brändäyksen ja graafisen suunnittelun puolella, ja ehkä se oma ammatillinen identiteetti, jolla erottautua on vielä kypsymässä. Opiskelu on hyvää aikaa kokeilla ja tehdä monipuolisesti ja sitä kautta löytää se oma juttu.

Teksti Milla Kuusinen kuva Anna-Kaisa Huusko